Vidste du at...

Dette er HBL's "tips-side". Her kan du finde nyheder, information, tips & ideér indenfor de områder vi arbejder med. 
 

 

Der er forskel på K1 og K2 vitamin?

Vitamin K har fået sit navn K for koagulation, fordi det medvirker til at få blodet til at størkne.

Vitamin K1 (fyllokinon) findes især i mørkegrønne grøntsager som avocado, broccoli, kål og spinat. K1 vitamin omdannes i leveren til K2 vitamin, men omdannelsen hæmmes, hvis man har dårlig lever.

Vitamin K2 (menakinon) dannes også af bakterier i tyktarmen, men kroppens evne til at udnytte K2 vitaminet hæmmes af den blodfortyndende medicin warfarin.

K2 kan nedsætte risikoen for hjerte-kar sygdom, fordi det beskytter de elastiske fibre i blodkar mod forkalkning. K2 vitamin har faktisk vist sig at kunne reducere den forkalkning, der allerede er dannet i blodkarrene.

K-vitamin er nødvendigt for at blodet kan koagulere, men det har også stor betydning for mineraliseringen af knoglerne. I videnskabelige undersøgelser er det vist, at K2 vitamin nedsætter risikoen for knogletab og knoglebrud.

K2 er en god antioxidant, som modvirker inflammation.

Kilde: Radiodoktoren.

 

Salvie (Salvia officinalis) vokser i rigtig mange haver, som en velkendt og nyttig krydderurt. Den smager godt til lam, men den har også mange gavnlige egenskaber. Salvie har i kliniske forsøg vist, at ekstrakten kan sænke blodets indhold af total kolesterol, triglycerid, LDL og VLDL, men øge blodets indhold af det gode HDL. Salvie er derfor en god og sikker metode til at behandle et forhøjet fedtstof indhold i blodet på.

Salvie er også et velkendt gammelt middel mod symptomer i overgangsalderen. Salvie indeholder østrogene flavonoider, som især reducerer mængden af hedeturer. Der findes adskillige kliniske forsøg med både friske salvieblade og salvieekstrakter, som viser, at salvie har en positiv virkning på reduktion af generne i overgangsalderen.

Prøv at lave en kop salvie te på friske blade, det smager dejligt.

 

Pebermynte kender vi fra Syden, hvor den ofte serveres efter et godt måltid. Og det er ikke uden grund.

Pebermynte (Mentha x piperita) bruges til fordøjelsesbesvær, luft i maven, kolik i tarmen og galde forstyrrelser, og den hjælper med at normaliserer mave-tarm funktionen. En større gennemgang af ni studier med 269 raske forsøgspersoner indikerer, at pebermynte foranlediger en sammentrækning af de glatte muskler i mave-tarmkanalen, hvilket forklarer en del af den gavnlige virkning.

Pebermynte har et naturligt indhold af antioxidanter, som modvirker stivhed i cellemembranerne, og urten medvirker til at normalisere blodsukkeret, kolesterolniveauet og mængden af triglycerider. Så måske er det på tide, at vi også vænner os til at drikke pebermynte te i Norden.